16 June 2009

Frustrerende hagevandring!

Skulle ønske jeg hadde hatt råd til å engasjere en hagearkitekt til å designe og anlegge ny hage her vi bor. Ønsker meg veldig en lettstelt hage med prydbusker, robuste stauder og roser. Ville selvfølgelig beholdt epletrærne, morelltreet(som gir fantastiske søte og gode bær) og de andre trærne på eiendommen. Jeg ville også ha ønske meg hellelagt stier i hagen og frem til huset, og ikke minst ville jeg hatt en ny plen. Plenen i dag er overgrodd av mose.

Men det blir nok med drømmen...

Vanligvis syns hagearbeid er moro, men nå føler jeg at oppgaven har vokst meg over hodet. Har en 3 mål tomt som stort sett består av plen. Bare det å klippe den hver uke tar ganske mye tid. Ettersom vi ikke bodde her i fjor sommer, og ikke gjorde noe annet enn å klippe plenen, er staudebedene nedgrodd av ugress og mose. For 2 år siden bygde vi på, rundt nybygget er det ikke ordentlig planert/sådd til ennå. Å være helt alene om alt dette som skal gjøres, tar mer fritid en jeg egentlig har lyst til å bruke på det. Derfor er mine bed fortsatt helt overgrodd av ugress, og lysten til å gyve løs på alt som må gjøres har blitt (nesten) borte. Vet ikke hvor jeg skal starte engang....

Her er bilde av huset tatt fra nord/øst. Som man kan se på bildet er det mange trær på eiendommen og det liker jeg godt.

Akkurat denne delen av hagen er jeg fornøyd med. Det er to store lønnetrær og halvveis rundt de er det plantet forskjellige typer Iris, dagslije og andre kraftige stauder. Her er det lite ugress.

I bakgrunnen ser man tørkestatativet og sjulet.

Nærbilde av Sibir Iris'en som nå står i blomst!
Dette bildet er tatt i eplehagen. Hvor det står 3 epletrær. Hadde opprinnelig fem stk, men de to andre måtte tas da vi bygde på huset. I bakgrunnen kan du se den forvokste granhekken som står på tomtegrensen. På baksiden av den beiter det kuer.

Nærbilde av morelltreet vårt... Har de søtest bærene du kan tenke deg!

Dette bildet er tatt fra eplehagen.

Huset ble opprinnelig bygd i 1954, men renovert med nye vinduer i 1984. Vi bygget på nytt bad, ny gang, utvidet kjøkkenet og ny veranda i 2007. Men ble ikke helt ferdig med maleing og planering ute. Derfor har jeg også en ganske stor malejobb foran meg. Må få malt ferdig huset i løpet av sommren, hele huset må ha 1 strøk til, deler av huset samt alle vinduer og veranda må ha to strøk.

Nederst på tomten er innkjøringen til huset, her ligger sjulet og garasjen.

Rabarbra står frodig ved siden av sjulet..., tror den må være fra da huset ble bygget.




Staudebed som er nedgrodd av mose og ugress...

En stor og kraftig skogskjegg...

Nok et staudebed som er nesten kvelt av alt ugresset...

Dette var dagens lille frustrasjon...

14 comments:

Kirsten said...

Oisann - det der høres jo helt umulig ut for en person alene... *styrkeklem* du har ikke en gjeng med venninner som kan komme på ugressanking og vinsmaking da? Tror man får gjort ganske mye på en "dugnad" hvis man er flere?

Rekkehuset said...

Jeg kan se at du har masse å ta tak i ja...og jeg skjønner at du synes det er for mye for deg alene å styre med. Men samtidig er du jo utrolig heldig som har så mye plass! Her er det veldig mange muligheter!! Kanskje du kan dele opp hagen i mindre bolker og få orden på en liten bit hvert år? Ta det som er nærmest huset først og så jobbe deg utover?
Ellers tror jeg absolutt litt proff-hjelp kan være kjekt; det vurderer jeg selv om vi skal ta oss råd til når vi kommer igang med den nye tomta/huset. I alle fall hjelp til å lage en grov-plan over hagens struktur, kanskje kan jeg spare mye prøving og feiling da. Vet dessverre ikke hva det koster. Jeg synes i alle fall du er veldig heldig som har så mye hage du kan kose deg med etterhvert:-)
Lykke til! Klem fra Hanne.

Tovepia said...

Huff ja, hagearbeid skal jo være morsomt. Har bare ett mål tomt, jeg, og det holder;) Vi hadde i sin tid hagearkitekt, og hagen er relativt enkel, men det er også mange busker som skal klippes hvert år i tillegg til plena..Trøst deg med at du har tumleplass;)

garnlykke said...

Skjønner godt at det er mye å ta tak i, og at det føles uoverkommelig for deg alene. Men guri for et flott sted du har! Trøst deg med det.
God ide Hanne har om å arbeide deg utover, litt etter litt. Og legg opp til en så lettstelt hage som mulig. Men det er klart at tre mål krever sitt...

Håper du ikke mister motet;)

Linda said...

Mye å ta tak i for en person! Men det er da veldig fint der selv om ikke alle bedene er nystriglede!! Og du er VELDIG heldig som har så mye plass! Sukk, jeg har bare en balkong på 12m2!

Anonymous said...

Vennelag, vennelag!!
Frist med en god lunsj/middag/grilling (evt kurvfest) - og be inn alle som kan tenkes å kunne bidra! Både menn og kvinner, tenk så morro dere kan få det! Og kanskje kan du foreslå at dette blir en årlig foreteelse som kan gå på rundgang i alles hager - en hage pr år...? Starter med din! Lykke til, og gled deg over alt som spirer og gror... prøv å overse alt som må gjøres!!
Benthe

Timotei said...

Men, sukk, tenk å ha så stor hage da! Det hadde vært drømmen det! Jeg stortrives med hagearbeid, men dessverre har vi bare en bitteliten hageflekk. Til stor frustrasjon fra guttene mine er det ikke plass til en trampoline engang. De kan sette opp telt der heldigvis, men plena skrår litt, så det gjelder å finne den flekken som er rettest...
Skjønner godt at det er mye arbeid for deg alene med den store hagen.
Skulle ønske jeg bodde i nærheten av deg så skulle jeg kommet og hjulpet til!

Anonymous said...

Ser ut som om du bor på en fantastisk fin plass!
Mye plen er veldig tidkrevende, jeg synes at jeg bruker mindre tid på staudebed - går en tur hver dag og tar med meg det ugrasset jeg ser. Luker sjeldent mer enn det gjennom sommeren.
Du fårprøve å tenke positivt - hagen har masse potensiale!

Hulda said...

Koselig hus dere har! Stor hage også, med stort potensiale. Her kan det bli veldig fint utover sommeren. Du får det nok til! :)

Anita said...

Åhhhh! Stakkars deg! Skjønner så godt at du blir frustrert! Men syns det ser helt fint ut jeg. Er nok kanskje litt lurt med dugnad, også er det jo såååå koselig! Og som Hanne i rekkehuset sier, start med litt av gangen, og i år er det sikkert nok å male :0) Min pappa han maler en vegg i året han og det tar jo da sååå kort tid og er såååå mye mere overkommelig enn å skulle hive seg rundt på HELE huset! Du det er jo sikkert en haug med bloggere i din krets, kanskje du skal invitere til bloggtreff OG dugnad! Tenk sååå koselig, også har alle med en ost og kjeks og det de vil drikke så slipper du billig unna med servering også :0) Ikke mist motet ihvertfall, er som regel vi selv som ser hvor fælt alt er mens alle andre syns at ALT ser flott ut. Ha en god kveld! Klemmer fra Anita

Tino said...

Hei
Først må jeg si at det ser så utrolig idyllisk og koselig ut. Tror det beste er i å ikke legge opp til så mye bed og flere planter, da blir det enda mer å luke og stelle.
Foreslår som flere her, at du inviterer venner/familie på dugnad. Så du kan få hjelp både med beising og hage. Blir jo helt uoverkommelig for deg alene.
Stor klem :)

Beate said...

Ser du allerede har fått det råde jeg ville gi, inviter noen gode venner eller familie på dugnad og hageselskap. Hvis en er noen er det utrolig hva en får gjort på ikke så lange stunda, og så blir det mye lettere å vedlikeholde etterpå. Og så er det lov å forenkle gagen, sånn at den blir overkommelig for en. Lykke til :)

Janne i Fagerlia said...

Synes du har en kjempetrivelig eiendom. Men med tre mål tomt kan du ikke forlange av deg selv at alt skal perfekt. Hvorfor ikke kutte ut bedene, og heller sette noen krukker med stauder rundt omkring i hagen (under trærne etc.)?

Ania said...

Hehe skjønner godt frustrasjonen din!! Ser du har fått mange gode tips, ønsker deg lykke til!! :) :) Tviler ikke på at du vil klare å få gjort hagen mer trivelig tilslutt :)